Login to propose a game to the Library

Game Library

Game library allows you to publish your own games and browse games published by others. Free PDF -versions are available for downloading and some of the games are even available to be purchased as books, which are delivered directly into your home.

Ystäväni, pelinjohtajani

Skenaario on tarina kuolemasta, menetyksestä ja sanomatta jääneistä asioista. Pelaajahahmot ovat roolipelaajia, joiden pitkäaikainen pelinjohtaja Hanski on kuolemassa nopeasti aivoissa leviävään syöpään. Hanski on taantunut niin, että hänet tavoittaa enää vain vanhojen roolipelien kautta. Vanha peliporukka päättää kokoontua vielä kerran hyvästelläkseen Hanskin. Jokaisella on hänelle jotakin henkilökohtaista kerrottavaa, mikä täytyy pystyä sanomaan Hanskin vetämän luolastoskenaarion kautta. Jotakin mikä jäi sanomatta silloin kun olisi pitänyt, aikaa sitten.

Skenaario ei sovellu lapsille.

Tekijä: Tuukka Tenhunen
5

Palkkaamme parhaat

Skenaariossa hahmoilla on 45 minuuttia aikaa saada työpaikka. Pelinjohtaja pelaa työhaastattelijaa, joka on ottanut pelaajien hahmot ryhmähaastatteluun. Pelaajat pelaavat luomaansa hahmoa, joka yrittää saada työpaikan. Kullakin hahmolla on yksi valtti, joka on taito tai etu, johon hahmo voi vedota saadakseen työpaikan.

Tekijä: Wille Ruotsalainen
5

Yksisarvispöytäroolipeli

Yksisarvisten Suuri ja Mahtava Kullanharjainen Helmenhohtoinen Hopeakavioinen Ylväs Neuvosto on koonnut joukon yksisarvisia tärkeälle tehtävälle. Yksi Suurista Voimakristalleista (jälleen) on teillä tietymättömillä, se on lainattu erääseen kaukaiseen maailmaan vahvistamaan yhden kansan magiaa. Joukko yksisarvisia lähetetään nyt palauttamaan tuo kristalli sillä laina-aika on umpeutunut jo aikoja sitten.

Tekijä: Olga Nisumaa
5

Jäähyväiset jäännösplaneetalla

Skenaariossa pelataan avaruuspaleontologeja, jotka kaivavat muinaisten elämänmuotojen jäännöksiä autioituneella planeetalla! Tapahtumien edetessä pelaajat piirtävät yhdessä planeetan karttaa.

Tekijä: Maija Korhonen
5

Ahdas vuosi

Eräänä aamuna Silmu heräsi norsu harteillaan. Sellaisen taakan alla teki mieli jäädä sänkyyn nukkumaan, mutta jotenkin Silmu kuitenkin pääsi jaloilleen. Eihän sitä nyt heti voi luovuttaa.

Jep, tämä peli käsittelee masennusta. Lähesty harkiten.

Tekijä: Sami Koponen
5

Lusikkajoen tragedia

Lusikkajoki on pieni kaupunki Keski-Suomessa. Lusikkajoella ja sen ympäristössä asuu parikymmentätuhatta ihmistä, mutta määrä vähenee vuosittain. Kaupungin pääelinkeinoina ja suurimpina työllistäjinä toimivat teollisuusyritykset kuten paperitehdas, energialaitos ja panimo.

Elämä Lusikkajoella oli rauhallista, kunnes eräänä päivänä kaupunki nousi hetkeksi lehtien otsikoihin ja uutislähetyksiin siellä sattuneen kohtalokkaan tapaturman vuoksi. Kukaan sivullisista ja silminnäkijöistä ei tarkalleen tiedä, miten kaikki oikein tapahtui, eikä onnettomuuslautakunnan raporttikaan ollut täysin kattava. Nyt ääneen pääsevät he, jotka tietävät, miten kaikki todella tapahtui…

Tekijä: Anna Frilund
5

Lumijoki, 1714

Skenaariossa venäläiset kasakat ovat juuri hyökänneet Lumijoen kylään ja pieni joukko kyläläisiä on piiloutunut hylättyyn taloon. Kasakat kuitenkin saartavat talon. Miten kaikki päättyy?

Tapahtumat sijoittuvat pieneen Lumijoen kylään Pohjois-Pohjanmaalle ja vuoteen 1714. Noina aikoina Suomi oli osa Ruotsin kuningaskuntaa, mutta Ruotsin armeija on lyöty hajalle Euroopan sodissa ja nykyinen Suomen alue on Venäjän miehittämä. Ajanjaksosta käytetään myös nimitystä Isoviha.

Tekijä: Ville Yli-Knuutila
Skenaariokilpailu 2018 voittaja
5

TRON: Tietokoneeseen Rojahtaneet OngelmaNuoret

Tekijä: Mika Metsätähti

Tarvikkeet: 1€ kolikko / pelaaja

Skenaarion esikuva on elokuvaklassiko TRON, jossa päähenkilö joutuu seikkailemaan tietokoneen sisään.
7

Teletuubit: Pako vauva auringon maasta

Tekijä: Peetu Virkkala

Teletuubit: Pako vauva auringon maasta, on Paranoia-tyylinen 40 minuutin roolipeliseikkailu, joka yhdistää kaikille tutut tappiolennot isoveli valvoo selviytymisskenaarioksi.

Peli on jaettu kolmeen lukuun. Ennen auringonnousua luvussa, tappiolennot valmistautuvat pakoon. Hymyilevän auringon alla luvussa, hahmot pakenevat suunnitelmansa mukaisesti. Lopuksi laskevan auringon takana luvussa, tappiolennoille selviää totuus tappimaan kulissien takana, joka johtaa yhteen pelin vaihtoehtoisista lopuista.

40min peliaika on jaettu pelautusvaiheiden kanssa tasan. Pelin alkuasetelman selittämiselle, hahmoille ja säännöille on varattu 5 minuuttia, joten esittele ne nopsaan. Ensimmäiselle ja toiselle luvulle on jaettu 10 minuuttia ja viimeiselle luvulle on jaettu 15 minuuttia, joten kaiken kaikkiaan pelin kesto on 40 minuuttia. Pelinjohtajana voit venyttää tai supistaa kohtauksia halusi mukaan, kunhan saat mahdutettua pelin 40 minuutin peliaikaan. Pelaajat saavat tutustua vapaasti kaikkeen alla esitettyyn ei-pelinjohtajan materiaaliin pelin aikana.

Mukavia pelihetkiä tappiolentojen maailmassa!
10

Saalistaja

Tekijä: Eero Laine

Peliin mahtuu pelinjohtajan lisäksi 1-5 pelaajaa. Pelissä käytetään 20-sivuisia noppia sekä yhtä (punaista) nelisivuista noppaa.

Jossain Väli-Amerikassa ryhmä suomalaisia valokuvaajia eksyy viidakkoon, jossa ulkoavaruudesta tullut Saalistaja alkaa tappaa heitä yksi kerrallaan.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 ensimmäinen sija.
4

Riiuulla

Tekijä: Sipu Production

Riiuulla on kieliposkella tehty riiausseikkailu sijoittuen nykypäivään, nimettömänä pysyvään pieneen maalaiskuntaan ja Seitsemän veljeksen sekä Kalevalasta nykyaikaan käännetyillä hahmoilla. Tavoitteena on löytää heila kainaloon aikarajan puitteissa tai pyrkiä hiekoittamaan veljien vispilänkaupat. Skenaario on tarkoitettu hyväntahtoiseksi hassutteluksi, joka antaa mahdollisuuden heittää huonoimmat iskurepliikkinsä kehiin ja leikkiä stereotypioilla.

Kirjoittajaa on aina huvittanut kaupunkilaisten ja maalaisten toisistaan esittämät stereotypiat ja olettamukset, sillä osa niistä liippaa yllättävän läheltä totuutta molemmin puolin. Kaupunkilaisille kavereille tarinat kotiseudulta kuulostavat uskomattomilta 50-luvun heinälatoromansseilta (joskin BMW:n takapenkillä) ja kylälegendoilta ("Pitikö sen kaupungin serkun mopoauto mennä piilottamaan pyöröpaalien sekaan?"), joten nyt on aika ja paikka päästää villeimmät ideat lentoon ja rakentaa uskomattomia kosioreissuja.

Peli soveltuu 3-7 pelaajalle, mutta suositus on minimissään 3 pelaajaa, maksimissa 5.
7

Pelastautukaa kohti painovoimaa

Pelastautukaa kohti painovoimaa on pöytäroolipeliskenaario 2-6 pelaajalle, joista yksi on pelinjohtaja. Pelin kesto on noin yksi tunti. Peliin tarvitaan nämä ohjeet (lopussa on hahmolomakkeita, tulosta jokaiselle pelaajalle oma) ja vähintään kaksi 20-tahkoista noppaa (D20). Toisella nopalla heitetään taitoheittoja ja toisella kuvataan ajan kulumista.

Pelissä hahmot ovat avaruusaluksessa, joka vaurioituu pahasti avaruusromupilven törmätessä siihen. Hahmojen on selviydyttävä hengissä takaisin maahan tai toiselle avaruusasemalle, ennen kuin romu on kiertänyt maapallon ja iskee uudelleen.

Näiden ohjeiden alussa on pelinjohtajalle tarkoitettu yleinen kuvaus miljööstä ja pelimekaniikasta. Ne luettuaan, voi peliä alkaa pelata. Itse peli on jaettu kahden otsikon alle: ”Aloitus ja hahmonluonti” sekä ”Seikkailu”. Ensimmäisen osion aikana esitellään pelin alkuasetelma ja pelaajat saavat luoda hahmonsa lennossa pelin aikana. Osio etenee järjestyksessä ohjeiden mukaan, ja pelaajat voivat täyttää hahmolomakettaan tämän aikana. Toinen osio on hahmojen kannalta vapaampi, ja he saavat keskustelemalla ja roolipelaamalla päättää, miten aikovat selvitä turvaan.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 kolmas sija.
7

Pakohuone Noitavasara

Tekijä: Anni Salminen

Pakohuonepelit ovat nousseet eräänlaiseksi ilmiöksi lähivuosien aikana. Niitä löytyy useita erilaisia ympäri Suomea. Niissä tavoitteena on päästä huoneesta ulos tietyn ajan sisällä. Jos se ei onnistu, pelaajat päästetään ulos ja tarinallisesti kerrotaan mitä heille tapahtui. Tämä skenaario perustuu pitkälti pakohuonepeleihin, mutta se on myös saanut vaikutteita mm. Cube-elokuvasta.

Pelaajien on paettava huoneesta ajan puitteessa vain huomatakseen, että heidän on vielä päästävä koko rakennuksesta ulos. Ympärillä kuuluvat epämääräiset äänet, pimeys ja tuoksut, selittämättömät tapahtumat (palapelin muotoutuminen eheäksi valokuvaksi yms) ja monet muut seikat tuovat peliin hieman yliluonnollisen vivahteen.

Pelaajien on ratkaistava erilaisia ongelmia 40 minuutin aikana. Viimeinen puolestaan on eräänlainen rituaali, jonka onnistuessa pelaajat kutsuvat demonin esiin. Jos pelaajat eivät suorita rituaalia, Vainola ryhtyy toimiin ja alkaa loitsimisen, kun peliaikaa on jäljellä 15-10 minuuttia.
7

Netherfieldin tanssiaiset

45 minuutin kamppailu, jonka panoksena on elämä onnellisena loppuun asti. Peliin tarvitaan täysi noppasetti.

Joukko epätoivoisia neitoja on ajautunut elämänsä taisteluun. Rystyset valkeina ja kunniaansa varjellen he käyvät Netherfieldin komeisiin tanssiaisiin, jonne on kokoontunut tänään hienompia nuoria herroja, kuin mitä näissä köyhtyneissä maalaisaatelisjuhlissa on totuttu näkemään. Ensimmäiset tahdit säestyksestä karkaavat ilmoille ja siellä tuo miesjoukko seisoskelee: uskallatko nostaa viuhkasi ja käydä hyökkäykseen?

Eletään 1800-luvun alkua. Napoleon on Euroopan valtias, mutta Brittein saarten yläluokan elämä jatkuu yhä samoja uomia kuin ennen suurta vallankumousta. Pelaajien hahmot ovat nuoria aatelisneitejä, joiden elämän tärkein käänne on avioliiton solmiminen. Seurustelua puolestaan säätelee tiukka moraali ja ankarat sovinnaisuussäädökset. Netherfieldin kartanon vuokrannut nuori herra järjestää tanssiaiset ja hahmoilla on tilaisuus yrittää saada joku nuorista miehistä kosimaan itseään.
8

Neljä lasta ja koira ja kerrassaan hieno vanha kunnon hauska pieni seikkailu

Tekijät: Maija Korhonen & Jenni Kauppinen

Seikkailu kertoo neljän lapsen ja koiran (sisarukset Julius, Riku ja Anneli, heidän serkkunsa Pirkka ja Pirkan koira Peni) seikkailuista, jotka tyypillisesti sijoittuvat loma-aikaan Pirkan vanhempien, ankaran Pentti-sedän ja kiltin Anni-tädin tiluksille. Pentti-setä on tiedemies ja hänen keksintönsä ja tutkimuspaperinsa ovat usein vaarassa. Lapset ovat reippaita ja nokkelia ja joutuvat herkästi keskelle mysteerejä, jotka ratkeavat puolivahingossa usein salakäytävien ja salakuuntelun avulla. Seikkailussa pyritään luomaan kokonainen, stereotyyppinen lapset seikkailevat -tarina.

Viisikon lapset ovat etuoikeutettuja ylemmän keskiluokan lapsia 1940-luvun Britanniassa. Siksi heidän toimissaan näkyy ajan muukalaisvihamielisyys, luokkasyrjintä sekä konservatiiviset sukupuoliroolit. Nämä asenteet muuttavat loppumattomat lapsuuden onnelliset kesäpäivät vinksahtaneiksi, absurdeiksi ja ajoittain julmiksikin, ja tätä tunnelmaa pyrimme pelissä tavoittelemaan. Pelaajia on syytä varoittaa näistä teemoista etukäteen.

Ropeconin skenaariokilpailun 2017 toinen sija.
10