Pelikirjasto
Keskustelua pelikirjaston peleistä
Pompeji
Pompeji pelattiin opistolla lukiolaisten kanssa marraskuussa päivän mittaisena seikkailuna. En itse päässyt paikalle, mutta kuulin, että peli oli mennyt putkeen. Kaikenlaisia kehitysajatuksia oli kuitenkin tulllut mieleen pelin kirjoittajille ja pelaajille. Voisitteko hieman avata Pompejin peluutusta ja pelin tulevaisuutta. Ainakin kuvamateriaalin lisäämisestä peliin oli ollut puhetta?
Pelin teemat opetuksellisesta näkökulmasta sopivat hyvin käynnissä olevaan jaksoon. Historian 1. kurssi - Eurooppalainen ihminen liippasi peliä ja myös maantieteen 1. kurssin aiheitahan siinä käytiin hieman läpi.
Pelissä käytettiin fudge- säännöstöä ja sen omaksuminen oli todella helppoa pelaajille. Useimmat opiskelijat olivat jo aikaisemmin pelanneet pöytäroolipeliä, mutta eri säännöillä. Tällaiset säännöt olivat hyvä valinta lyhyeen peliin, jossa esim. hahmon kehittyminen ei ehdi tapahtua.
Huomioita myös pelipedagogisesta näkökulmasta. Pelin jälkeen olikin puhetta juuri tuosta kuvamateriaalien lisäämisestä. Muutamatkin autenttiset kuvat olisivat hieno lisä peliin. Jos peliä haluaa kehittää opetukselliseen suuntaan, voisi myös lisätä pelin juoneen lisää keskivaiheelle esim. historiallista faktaa.
Kiitokset Akille peluutuksesta!